dissabte, 11 de desembre del 2021

La lleial companya (26/6/2021)

 
Han posat el mas en venda. Qui sap fins a quan estaré tancada i barrada; qui sap com seran els nous amos. Probablement tornaré a dormir sense ningú que es dirigeixi a mi, com ha estat sempre, suposo; de fet, desconec la meva història... Abans d’en Robert.

En Robert em va despertar: a poc a poc, la seva veu va anar sensibilitzant-me la fusta, els vidres, les cortines. Vaig començar a sentir el pes del seu cosset infantil quan m’obria de bat a bat les dues fulles i feia del bastiment una cavalcadura; m’acaronava les crineres de cortina de ratlles, i, amb una branqueta, em fuetejava l’ampit per cavalcar camps a través, fins a perdre’ns a l’horitzó.

Vaig aprendre el llenguatge amb ell, a mesura que avançava a l’escola, com si hi anéssim tots dos junts. Les paraules, que al començament no m’eren gaire diferents del cant dels ocells, el dring del riu o el xiuxiueig del vent; o fins i tot dels sorollets que feia jo mateixa quan tenia les frontisses seques o els vidres fluixos; les paraules, deia, cobraren significat, i amb això vaig adquirir consciència de mi, del temps i l’espai que ocupava al món. Podia saber quan em travessava per entrar o sortir (en Robert, de petit, mai no feia servir la porta), quan es recolzava en mi a descansar, quan finestrejava a través meu, quan m’obria, quan em tancava; i així vaig aprendre també a esperar-lo, a veure’l arribar de lluny i estimar-lo. Quan d’adolescent em llegia els seus poemes amb els colzes sobre el marc, observant el capvespre a la llunyania, jo també em delectava amb els colors del cel reflectits als vidres.

Tanmateix, no tots són records bonics. Si havia fet alguna entremaliadura i els pares li prohibien la sortida, els amics més agosarats no tenien millor idea que cridar-lo d’amagatotis, llançant-me pedres! Normalment no eren més que copets molestos que podia tolerar, encara que m’empipaven força, però un parell de vegades em van trencar els cristals a miques. Això em va fer mal, sincerament; vaig haver d’aguantar setmanes amb un humiliant tros de plàstic tapant el forat, fins que en Robert va ajuntar prou diners per comprar-me vidres nous.

Després va arribar el temps d’anar a la Universitat, però, cada estiu, tornava al meu costat. I el casament amb la Lídia, tan maca ella; quan s’emmirallava en els cristals, jo li reflectia l’ànima bona que tenia, pobreta. Va morir quan no feia ni dos anys que havien vingut a viure al mas. Crec que vaig patir més per ella que per la mort dels pares. Així, quedàrem tots sols, en Robert i jo...

Finalment, mireu com era d’intensa la nostra relació que, estant vell i malalt, quan el metge del poble i el capellà ja el donaven per mort, en un moment de lucidesa, va demanar que el portessin davant la finestra; així doncs, la seva última paraula va ser ni més ni menys que el meu nom. I en expirar, vaig sentir l’esperit travessant-me, eteri, cap al món dels morts. Tant de bo que allí també hi hagi alguna casa on, quan arribi el meu moment, pugui tornar a ser la seva lleial companya.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada