dijous, 18 de juny del 2020

Petit temps arrabassat a la mort



"La bala ya está en el cerebro; no puede hacerse que siga para siempre ni detenerla por encantamiento. Al final hará su trabajo y dejará el cráneo atrás, arrastrando su cola de cometa de memoria y esperanza, talento y amor hasta el interior del templo de mármol del banco. No se puede evitar eso. Pero Anders todavía puede ganar tiempo. Tiempo para que las sombras se alarguen sobre el césped, tiempo para que el perro atado ladre a la pelota que vuela, tiempo para que el chico del lado derecho se golpee el guante de béisbol negro de sudor y recite suavemente: 'haiga más, haiga más, haiga más” (Tobias Wolf, Una bala al cervell)

L'Anders pot guanyar temps, sí, i no un temps qualsevol, sinó un de preciós, un temps diminut de tan sols segons però que recorrerà tota la seva vida perquè serà un temps arrabassat a la mort. I no el perdrà preguntant-se qui li ha disparat; d'enemics se'n tenen tants quan ets el go-between de la Màfia novaiorquesa, que no arribaria a esbrinar-ho. De fet, l'orde l' hagués pogut donar el seu mateix capo, seria força habitual i l'Anders ja ho sabia des del començament. Era a la lletra petita del contracte no escrit.

Els nois del beisbol ja l'envolten encuriosits, però no alarmats. L'escena d'un home caigut a terra sagnant per alguna part del cos, la tenen ben vista. L'agonitzant encara percep paraules d'algun dels nens, potser el més agosarat, que s'hi ha ajupit i l'escorcolla les butxaques. Pasta, bala, paio, mort... els mots que resumeixen el dia a dia de la seva feina. El despullaran abans de cridar una ambulància. I serà tard. Trobaran la foto de les nenes, això sí que li agradaria mirar per última vegada. Però no sap com dir-ho, la bala s'ha carregat el tros de matèria gris on guardava el llenguatge. Encara hi ha pensament o representacions mentals per a ser més exactes, imatges o records de sensacions que es fan més puntuals, concentrats, aguts.

El poble engrogueït de blat. La pudor dels porcs a la granja. La boca carnosa i vermella de la Magui, riallera, estirada entre les canyes de blat de moro. El pare borratxo amb un ganivet de cuina a la mà. La capsa sota el llit amb la Magnum 44 -de Dirty Harry- que li va regalar el padrí. La mama ploranera sargint els mitjons que el nen gastava al futbol. El nadó pel-roig que mai va arribar a ser el seu germà, embotit a un petit taüt blanc llustrós. Els bàtecs del cor desbocat després d'executar el primer encàrrec. El padrí i ell mateix amb esmòquings, sabates blanques i un enorme somriure per la foto del casament. La panxa nua i brillant de suor de la Magui...

Unes sabates marrons brutes i massa reals que no són seves. Massa a prop del seu nas. Ara l'udol de l'ambulància i els nens que s'allunyen corrents. Algú li tanca els ulls suaument. Potser l'home que porta les sabates, l'home a qui esperava mentre mirava distret el partit de beisbol des del banc de marbre. Potser el mateix assassí. Ja no importa. L’Anders es deixa anar pel forat de la bala. S’ha acabat el petit temps guanyat a la mort.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada